Los vasco-musulmanes y el Reino de Pamplona.
En el 711 el rey visigodo Rodrigo estaba batallando contra los vascones, momento que fue aprovechado por los musulmanes enviados por el gobernador de Ifriquiyya Musa ben Nusayr, y dirigidos por Tariq ben Ziyad, para atravesar el Estrecho de Gibraltar y comenzar la conquista de la Europa cristiana.
La relación entre los vascones y los árabes fluctuó entre la amistad y la guerra. Antes del 714 Musa había llegado ya a Zaragoza. El conde Casius, que dominaba en algún lugar en el valle del Ebro, dándose cuenta de la difícil situación militar, seguramente con la esperanza de conservar sus tierras, pasó el 714 al servicio del Califa. Dando lugar posteriormente a la familia vasco-árabe de los Banu-Qasi, que controló durante cuatro siglos la ribera del Ebro; y que tendría vital importancia en el surgimiento del futuro Reino de Pamplona. Un reino que surgió de la cooperación entre los vascones liderados por Ínigo Arista y los Banu-Qasi vasco-musulmanes de la ribera del Ebro.
En contra de lo creído hasta época reciente, los vascos sureños, sobre todo de la ribera del Ebro, se convirtieron al Islam, lo que no impidió los matrimonios mixtos entre los vascos de Spania (la península en manos de los árabes) y los vascos del norte, en su gran mayoría, fieles todavía a la religión vasca.
En los escritos de la Edad Media de Navarra, por ejemplo de Tudela en el siglo XIV, aparecen anotaciones de personas con nombre árabe y sobrenombre vasco, lo que demuestra el arraigo que tuvo el Islam durante esta época. Otro de los mitos que entierran estas inscripciones, es la supuesta pérdida del euskara en el sur de Navarra desde la época romana, si así hubiera ocurrido, no sería lógica la utilización de sobrenombres vascos en personas que pertenecían a familias arraigadas en la zona, que seguían siendo de religión islámica. Entre otros, el Jurado de la Aljama de Tudela en el año 1309 era Mahoma Oxarra. Otros vasco-musulmanes: Mahoma Ezquerro en la localidad de Ablitas, Mahoma Abarqua en Cortes y también en Ribaforada. Todas ellas localidades de la Ribera del Ebro, en el sur de Navarra.
Imagen anexa: arcón de Leire, de ornamentación árabe.
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Euskal-musulmanak eta Nafarroako Erresuma.
711.ean, Rodrigo bisigodoa euskaldunen aurka borrokatzen ari zen uneaz baliatuz, Ifriquiyyako gobernatzailea zen Musa ben Nusayr-ek, bere gudarosteak, Tariq ben Ziyad-en zuzendaritzapean, Gibraltargo itsasartea zeharkatzeko, eta kristau Europaren konkista hasteko, agindua eman zuen.
Euskaldunen eta arabiarren arteko harremana adiskidetasuna eta gerren artean mugitu zen. Musa, 714.ena baino lehenago, zegoeneko, Zaragozara helduta zegoen. Ebro haraneko aldea bere agintepean zeukan Casius kondeak, egoera militar zailaz konturatuta, eta bere lurrak kontserbatzeko itxaropenarekin, 714.ean kalifaren zerbitzura pasatuko zen; gerora, Banu-Qasi euskal-musulman familia izango zenari hasiera emanez. Familia honek Ebroko Erribera lau mendeetan zehar kontrolatuko zuen, eta garrantzi bizia izango zuen Iruñeko Erresumaren sorreran. Erresuma hau, Ebro erriberako Banu-Qasi euskal-musulmanen eta, Eneko Enekoitz, iruindarren buru zenaren arteko lankidetzaren emaitza izango genuelarik.
Orain dela gutxira arte uste izan denaren aurka, hegoaldeko euskaldunak, batez ere, Ebroko erriberakoak, erlijio islamikora aldatu ziren; hala ere, honek ez zuen eragotzi Spaniako (arabiarren eskuetan zegoen penintsulako aldea) euskaldunen eta, artean, gehienak euskal erlijioko fededunak izaten jarraitzen zuten iparraldeko euskaldunen arteko ezkontza mistoak.
Nafarroako Erdi Aroko idatzietan, adibidez, Tuterakoetan, XIV. mendean, arabiar izena eta euskal goitizena zuten pertsonak ageri dira, Islama garai honetan, artean, oso sustraitua zegoela frogatuz. Inskripzio hauek bertan behera uzten duten beste mito bat, erromatar garaian Nafarroako hegoaldean eman zen euskararen ustezko galera. Hala izan balitz ez litzateke logikoa izango eremu honetan sustraituak, eta erlijio islamikoa praktikatzen jarraitzen zuten familietako pertsonek, euskal goitizenak izatea. Besteak beste, 1309.ean Mahoma Oxarra Tuterako Aljamako Zinpekoa izan zen. Beste euskal-musulmanak: Mahoma Ezquerro Ablitasko herrian, Mahoma Abarqua Cortesen, eta baita Ribaforadan ere. Guzti hauek Ebroko erriberako herriak, Nafarroaren hegoaldean.
Erantsitako irudia: Leireko kutxatila, arabiar erara apaindua.
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En el 711 el rey visigodo Rodrigo estaba batallando contra los vascones, momento que fue aprovechado por los musulmanes enviados por el gobernador de Ifriquiyya Musa ben Nusayr, y dirigidos por Tariq ben Ziyad, para atravesar el Estrecho de Gibraltar y comenzar la conquista de la Europa cristiana.
La relación entre los vascones y los árabes fluctuó entre la amistad y la guerra. Antes del 714 Musa había llegado ya a Zaragoza. El conde Casius, que dominaba en algún lugar en el valle del Ebro, dándose cuenta de la difícil situación militar, seguramente con la esperanza de conservar sus tierras, pasó el 714 al servicio del Califa. Dando lugar posteriormente a la familia vasco-árabe de los Banu-Qasi, que controló durante cuatro siglos la ribera del Ebro; y que tendría vital importancia en el surgimiento del futuro Reino de Pamplona. Un reino que surgió de la cooperación entre los vascones liderados por Ínigo Arista y los Banu-Qasi vasco-musulmanes de la ribera del Ebro.
En contra de lo creído hasta época reciente, los vascos sureños, sobre todo de la ribera del Ebro, se convirtieron al Islam, lo que no impidió los matrimonios mixtos entre los vascos de Spania (la península en manos de los árabes) y los vascos del norte, en su gran mayoría, fieles todavía a la religión vasca.
En los escritos de la Edad Media de Navarra, por ejemplo de Tudela en el siglo XIV, aparecen anotaciones de personas con nombre árabe y sobrenombre vasco, lo que demuestra el arraigo que tuvo el Islam durante esta época. Otro de los mitos que entierran estas inscripciones, es la supuesta pérdida del euskara en el sur de Navarra desde la época romana, si así hubiera ocurrido, no sería lógica la utilización de sobrenombres vascos en personas que pertenecían a familias arraigadas en la zona, que seguían siendo de religión islámica. Entre otros, el Jurado de la Aljama de Tudela en el año 1309 era Mahoma Oxarra. Otros vasco-musulmanes: Mahoma Ezquerro en la localidad de Ablitas, Mahoma Abarqua en Cortes y también en Ribaforada. Todas ellas localidades de la Ribera del Ebro, en el sur de Navarra.
Imagen anexa: arcón de Leire, de ornamentación árabe.
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Euskal-musulmanak eta Nafarroako Erresuma.
711.ean, Rodrigo bisigodoa euskaldunen aurka borrokatzen ari zen uneaz baliatuz, Ifriquiyyako gobernatzailea zen Musa ben Nusayr-ek, bere gudarosteak, Tariq ben Ziyad-en zuzendaritzapean, Gibraltargo itsasartea zeharkatzeko, eta kristau Europaren konkista hasteko, agindua eman zuen.
Euskaldunen eta arabiarren arteko harremana adiskidetasuna eta gerren artean mugitu zen. Musa, 714.ena baino lehenago, zegoeneko, Zaragozara helduta zegoen. Ebro haraneko aldea bere agintepean zeukan Casius kondeak, egoera militar zailaz konturatuta, eta bere lurrak kontserbatzeko itxaropenarekin, 714.ean kalifaren zerbitzura pasatuko zen; gerora, Banu-Qasi euskal-musulman familia izango zenari hasiera emanez. Familia honek Ebroko Erribera lau mendeetan zehar kontrolatuko zuen, eta garrantzi bizia izango zuen Iruñeko Erresumaren sorreran. Erresuma hau, Ebro erriberako Banu-Qasi euskal-musulmanen eta, Eneko Enekoitz, iruindarren buru zenaren arteko lankidetzaren emaitza izango genuelarik.
Orain dela gutxira arte uste izan denaren aurka, hegoaldeko euskaldunak, batez ere, Ebroko erriberakoak, erlijio islamikora aldatu ziren; hala ere, honek ez zuen eragotzi Spaniako (arabiarren eskuetan zegoen penintsulako aldea) euskaldunen eta, artean, gehienak euskal erlijioko fededunak izaten jarraitzen zuten iparraldeko euskaldunen arteko ezkontza mistoak.
Nafarroako Erdi Aroko idatzietan, adibidez, Tuterakoetan, XIV. mendean, arabiar izena eta euskal goitizena zuten pertsonak ageri dira, Islama garai honetan, artean, oso sustraitua zegoela frogatuz. Inskripzio hauek bertan behera uzten duten beste mito bat, erromatar garaian Nafarroako hegoaldean eman zen euskararen ustezko galera. Hala izan balitz ez litzateke logikoa izango eremu honetan sustraituak, eta erlijio islamikoa praktikatzen jarraitzen zuten familietako pertsonek, euskal goitizenak izatea. Besteak beste, 1309.ean Mahoma Oxarra Tuterako Aljamako Zinpekoa izan zen. Beste euskal-musulmanak: Mahoma Ezquerro Ablitasko herrian, Mahoma Abarqua Cortesen, eta baita Ribaforadan ere. Guzti hauek Ebroko erriberako herriak, Nafarroaren hegoaldean.
Erantsitako irudia: Leireko kutxatila, arabiar erara apaindua.
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Angel Varela Garcia.
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