sábado, 1 de noviembre de 2014
HISTORIA DEL PAIS VASCO Y DEL EUSKERA.
El reinado de Sancho el Mayor de Pamplona-Nájera.
A partir del año 1004, bajo el reinado de Antso Gartzeitz III.a Nagusia (áncho gartséits irúgarrená nagúsi-á; Sancho Garcés III el Mayor), el Reino de Pamplona-Nájera culminará el proceso de compactación de los territorios de habla vasca. Unos territorios que desde el declive del Ducado de Vasconia habían quedado políticamente inconexos.
Las bases de este proceso de compactación comenzaron a cimentarse ya en el siglo X, en el que, por ejemplo, los caudillos de la actual Euskadi, Castilla y Gascuña estaban emparentados directamente con la familia real pamplonesa. Si bien el ámbito inicial de Sancho el Mayor fueron las zonas de habla vasca de la época (desde parte de Cantabria hasta el extremo noroeste de Cataluña, incluyendo el noreste de Castilla, La Rioja y mitad sur de Gascuña), aprovechándose de la caída del Califato de Córdoba y surgimiento de los reinos de taifas, reafirmó su autoridad sobre todos los reinos cristianos peninsulares.
El Reino de Pamplona-Nájera, en su máxima expansión, en el año 1034, se extendía desde Galicia, por toda la zona pirenaica hasta parte de Cataluña (Pallars); al norte englobaba Gascuña y el Condado de Barcelona le rendía vasallaje. Consiguiéndose de esta manera, la unidad política de toda la población de habla vasca dentro del Reino de Pamplona-Nájera (exceptuando las minorías vascoparlantes que habitaban al sur, en los territorios de la Ribera del Ebro, gobernados por los musulmanes) y acogiendo dentro de su seno, a los todavía condados de Castilla y Aragón, donde, en aquella época, gran parte de sus pobladores eran vascoparlantes.
Sancho Garcés III el Mayor consiguió que el Reino de Pamplona-Nájera fuese considerado como uno de los reinos más importantes de Europa. En las crónicas europeas de la época fue denominado como rey de la Wasconum Gens, Wasconum Nationem (tribu vascona, pueblo vascón) o en las crónicas árabes de los omeyas como Señor de los Vascones (el historiador omeya Ibn Haiyan lo define como:"Sancho, hijo de García, Señor de los Vascones"), ya que si bien el reino estaba habitado por hablantes de los romances astur-leonés, castellano, aragonés y gascón, el nucleo humano sobre el que se sustentaba el Reino de Pamplona era mayoritariamente de origen vasco. También fue denominado por el abad Oliba de Ripoll como Rex Ibericus (Rey Ibérico. Dado que en aquella época, erróneamente, se consideraba a los vascos descendientes directos de los íberos).
Fue un monarca que se abrió a Europa y a la modernidad, después de siglos de aislamiento peninsular, y permitió la irrupción en la península de la orden renovadora de Cluny. En sus expansiones y relaciones políticas siempre tendió más hacia Europa y en política doméstica, hacia las zonas vascoparlantes como Gascuña, la Navarra marítima (actual Euskadi), Castilla, Aragón y extremo noroeste de Cataluña.
Sancho el Mayor fue el gran impulsor de la capital del reino, Nájera. Le otorgó un fuero que sirvió de modelo posteriormente para el sistema foral de las regiones vascas y también de los de Castilla y Aragón. Unos fueros basados en las tradiciones y leyes vasconas, que se alejaban de la legislación visigoda de origen germánico. También fomentó y unificó el Camino de Santiago haciéndolo pasar por Nájera.
Se casó con Munia, la hija del conde de Castilla en 1010, lo cual facilitó un acuerdo favorable sobre las fronteras navarro-castellanas (1016).
Por lo que respecta a la frontera cristiana pirenaica, precisó la recuperación de los condados de Aragón y Sobrarbe, practicamente perdidos a causa de las incursiones de Almanzor (999) y Abd al-Malik (1006), así como el restablecimiento de la legitimidad dinástica en el condado de Ribagorza.
Entre los años 1016 -1018 reconquistó Aragón y Sobrarbe y amplió sus dominios con la conquista de la ribera islamizada del Cinca con capitalidad en Boltaña, con parte del valle de Ayerbe y con el valle de Nocito. Aunque posiblemente liberó los valles de Ésera y de Isábena, afectados también en 1006 por Abd al-Malik.
El condado de Ribagorza no se incorporó de derecho al reino pamplonés hasta 1025, cuando la condesa Tota, en grave crisis dinástica y política, agravada por las apetencias territoriales del conde Ramón III de Pallars, renunció a sus derechos a favor de su sobrina la reina Munia, esposa de Sancho III.
De esta forma, el rey de Pamplona-Nájera, anexionó a su reino los condados de Sobrarbe y Ribagorza, alegando derechos dinásticos para intervenir en sus conflictos internos contra las pretensiones del conde de Barcelona. Sometió también a este último a vasallaje, a cambio de la ayuda prestada en el conflicto contra su propia madre (hacia 1023).
Inició la revitalización del asolado condado aragonés con la restauración del monacato, tradicional institución religiosa y de poder económico. En el aspecto político-militar, institucionalizó el «seniorado» -tenencia delegada de castillos- en Aragón y Sobrarbe, y fortificó la frontera meridional desde Uncastillo en el extremo occidental hasta Perarrua en el oriental, frente a las plazas musulmanas de Ejea, Ayerbe, Bolea, Huesca, Alquézar, Nabal, Barbastro, Graus y Benabarre.
En el año 1023 el apoyo al conde de Gascuña, en su lucha contra el Condado de Toulouse, le proporcionó al rey de Pamplona-Nájera la potestad de organizar las tierras fronterizas al otro lado de los Pirineos, así como el vasallaje de Gascuña. De esta forma organiza las tierras de Labort, Arberoa (Arbéroue), Garazi (Cize), Ortzaize (Ossès) y Baigorri en el Vizcondado de Labort, con centro en la ciudad de Baiona. Otorga este vizcondado a su primo Otsoa Antso (Lope Sancho). Labort, en aquella época, abarcó la actual región de Lapurdi, y la mitad sudoccidental de la Baja Navarra (exceptuando los señoríos de Amikuze-Oztibarre [Mixe-Ostabarret] y Agaramont [Gramont] ). Estos actos que se inscriben dentro del sistema feudal, traerán consecuencias muy pesadas para la unidad política de los vascos.
En el documento de 1026 en que Sancho el Mayor concede al Monasterio de San Juan de la Peña la estiva de Lecherin (Pirineos oscenses, Aragón) se indica lo siguiente:
«regnante me rege Sancio in Aragona et in Paliares, in Pampilona, in Alaba et in Castella»
«Reinante, yo, rey Sancho, en Aragón y en Pallars (zona occidental de la provincia de Lérida [Cataluña], al sur del Valle de Arán, en la que en esta época, todavía, se hablaba euskara), en Pamplona, en Álava y en Castilla (aunque todavía no la había ocupado militarmente, ejercía ya su influencia sobre territorio castellano)»
En 1032 Sancho Guillermo, conde de Gascuña, fallece sin descendencia, con lo que el gobierno de Gascuña pasa a manos de su sobrino, Sancho el Mayor.
El parentesco del rey de Pamplona-Nájera con la familia condal castellana, le permitió igualmente intervenir en aquel territorio, apoyando la autoridad de su cuñado (el conde infante García) frente a los nobles y a la intromisión del rey de León. Sancho casó a su hermana Urraka con el rey leonés para pacificar las relaciones con él y poder así ejercer libremente su influencia sobre Castilla. Al morir asesinado el conde García durante un viaje a León (1029), Sancho ocupó Castilla alegando los derechos sucesorios de su mujer, a pesar de que existían herederos masculinos con más derechos para regir aquel condado. Esto hizo estallar la guerra con el rey de León, que también ambicionaba la anexión de Castilla. La suerte de la guerra entre los dos reyes favoreció al de Pamplona-Nájera, que ocupó León, Zamora y Astorga (1034).
Al anexionar de facto la ciudad de León a la corona pamplonesa (año 1034) tomó el título de Imperator (Emperador) propio de los reyes de esta ciudad. A este momento corresponden las primeras monedas acuñadas en un reino cristiano de la península ibérica.
Sancho el Mayor fue un referente para los reinos cristianos, y en concreto, para la posterior monarquía castellana, que definió a este rey como Rex Hispanicus (rey hispánico), una monarquía que quiso recoger el testigo de este rey y reeditar la unidad de los reinos cristianos peninsulares bajo su cetro, como así ocurrirá, siglos después, con el nacimiento del Reino de España en el siglo XVI, máxima expresión del expansionismo castellano.
Imagen anexa: el occidente europeo en el año 1034, en el apogeo del reinado de Sancho el Mayor de Pamplona-Nájera.
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Antso Nagusia Iruñea-Naiarakoaren erregetza.
Antso Gartzeitz III.a Nagusiaren agintepean, Iruñea-Naiarako Erresumak, Euskal Herriko Dukerriaren gainbeheratik, politikoki loturarik gabe geratu ziren lurralde euskaldunen bateratzea burutuko zuen.
Bateratze-prozesu honen oinarria X. mendean sendotzen joan zen, non, adibidez, egungo Euskadi, Gaztela eta Gaskoniako buruzagiak, Iruindar erret familiarekin zuzenki ahaidetuak zeuden. Antso Nagusiaren hasierako eremua garai haietan euskal hiztun ziren lurraldeak izan arren (Kantabriako alde batetik Pallars-eko lurralde kataluniarraraino, Gaztelako ipar-ekialdea, Errioxa eta Gaskoniako hego-erdia eremu honen barnean zeudelarik), Kordobako Kaliferriaren erorketaz geroztik sorturiko taifa-erresumen ahultasunaz baliatuz, penintsulako kristau erresuma guztietan nafar aginpidea irmotu zuen.
Iruñea-Naiarako erresuma, bere hedadura handienean, 1034.ean, Galiziatik Piriniar gunean zehar Kataluniako zati baterantz (Pallars) zabaltzen zen; iparralderantz, Gaskonia bere barne zegoen eta, ekialderantz, Bartzelonako Konderria nafar basailua zen. Era honetan, Iruñea-Naiarako Erresumaren barnean, euskaldun guztien batasun politikoa lortu zen -hegoalderantz, Ebroko erriberako lurraldeetan bizi ziren euskaldun gutxiengoak ezik- eta bere menpean, artean, konderriak ziren Gaztela eta Aragoi zeuden, zeintzuetan, garai haietan, bere biztanleriaren zati haundi bat euskal hiztuna izaten jarraitzen zuen.
Antso Gartzeitz III.a Nagusiak Iruñea-Naiarako Erresuma Europako erresumen artean garrantzitsuenetarikotzat hartzea lortu zuen. Garaiko europar kroniketan Wasconum Gens, Wasconum Nationem-go erregea bezala ("euskal tribuko erregea", "euskal populuko erregea") edo omeiatarren arabiar kroniketan Euskaldunen Jauna bezala izendatua izan zelarik (Ibn Hayan historialari omeiatarrak "Antso, Gartzearen semea, Euskaldunen Jauna" bezala definitu zuen). Kontuan izan behar dugu, nahiz eta iruindar erresumaren barnean asturleondar, gaztelar, aragoiar eta gaskoi erromantzeetako hiztunak egon, erresumako gizartearen mamia euskaldunez osatua zegoela. Ripoll-eko Oliba abadeak ere Rex Ibericus bezala izendatu zuen ("Errege Iberiarra", garai haietan, okerki, euskaldunak iberiarren ondorengotzat hartzen baitziren).
Monarka honek, penintsula mendez isolatuta egon eta gero, Europara eta modernitatera ireki zuen, Cluny-ko orden berriztatzaileari penintsulara sartzeko bidea irekiz. Bere zabalkuntzetan, eta harreman politikoetan, joera gehiago izan zuen Europarantz eta, etxeko kontuetan, euskal hiztun ziren lurraldeetarantz, hots, Gaskonia, Itsasaldeko Nafarroa (egungo Euskadi), Gaztela, Aragoi eta ipar-mendebaldeko Kataluniarantz.
Antso Nagusia erresumako hiriburuaren, hau da, Naiararen bultzatzaile handiena izan zen. Hiri honi eman zizkion foruak, gerora, euskal herrialdeek, eta baita Gaztelak eta Aragoik ere, izango zituzten foru-sistemen eredurako balio izan zuten. Foru hauek usadio eta lege euskaldunetan oinarriturik zeuden, beraz, germaniar jatorriko legedi bisigodoetik aldenduz. Errege honek ere Done Jakue bidea bateratu eta sustatu zuen Naiaratik igaroaraziz.
Muniarekin, Gaztelako kondearen alabarekin, ezkondu zen 1010.ean, honek nafar-gaztelar mugak ezartzeko akordio onuragarri batera heltzeko lagundu zion (1016).
Piriniar kristau mugari dagokionez, Aragoi eta Sobrarbeko konderriak berreskuratu beharra izan zuen, ia galdurik zeudenak Almanzor (999) eta Abd al-Malik-en (1006) erasoaldiez geroztik, orobat, Erribagortzako konderrian legitimitate dinastikoa berrezarri.
1016. eta 1018. urteen bitartean Aragoi eta Sobrarbe konkistatu zituen, eta bere agindupeko lurrak islamiarturiko Zinkako erriberarekin (Boltaña hiriburu zuela), Aierbeko haranaren alde batekin eta Nozitoko bailararekin zabaldu zituen. Badirudi, baita, 1006.ean ere, Abd al-Malik-en erasoaldiak pairatu zituzten Esera eta Isabenako haranak askatu zituela.
Erribagortzako Konderria, ez zen legez iruindar erresumaren barnean egon 1025.era arte. Urte honetan Tota kondesa krisialdi dinastiko eta politiko larrian zegoen, krisialdi hau gehiago larrituz Pallars-eko Erramun III.ak, bere lurraldeak zabaltzeko asmotan, Erribagortza berea egitea nahi izan zuenean. Larrialdi honetatik irteteko Tota kondesak bere eskubideei uko egin eta bere iloba, Munia erreginari, hots, Antso III.aren emazteari, bere lurraldeen agintea eman zion; era honetan, lurralde hauek iruindar koroara igaroz.
Honela, Iruñea-Naiarako erregeak, Sobrarbe eta Erribagortzako konderriak anexionatu zituen, dinastia-eskubideak alegatuz, Bartzelonako kondearen asmoen aurka, konderri hauen barne-gatazketan parte hartzeko. Bartzelonako kondea ere Antso Nagusiaren basailu bihurtuko zen, bere amaren aurkako gatazkan, nafar erregeak eman zion laguntzaren truke (1023. urte inguruan).
Monacato-a (botere ekonomikodun erlijio erakunde tradizionala) berrezarriz suntsitutako aragoiar konderriaren indartzeari hasiera eman zion. Politika eta gerra alorrean, Aragoi eta Sobrarben «seniorado»-a (bere ordezkoak gazteluen jabe jartzea) instituzionalizatu zuen; eta Ejea, Aierbe, Bolea, Oska, Alkezar, Nabal, Barbastro, Graus etaBenabarriko gotorleku musulmanen aurrean, hegoaldeko muga Uncastillotik -mendebaldeko muturrean- Perarruaraino -ekialdeko muturrean- gotortu zuen.
1023.ean, Gaskoniako kondeari Toulouse-eko Konderriaren aurka emandako laguntzak, Iruñea-Naiarako erregeari Gaskoniako basailutza, halaber, Piriniotik bestaldera zeuden lurraldeak antolatzeko ahalmena eman zion. Era honetan, Lapurdi, Arberoa, Garazi, Ortzaize eta Baigorriko lurraldeak batu zituen, Baiona hiriburu bezala zuen Lapurdiko Bizkonderria sortuz. Bizkonderri hau bere lehengusuri, Otsoa Antsori, xedatu zion. Lapurdi, garai haietan, gaur egungo Lapurdiko herrialdeaz eta Nafarroa Behereako hego-mendebaldeko erdialdeaz osatuta zegoen (Amikuze-Oztibarre eta Agaramonteko jaurerriak ezik). Sistema feudalaren barnean eman ohi ziren ekintzok, euskaldunon batasun politikorako sekulako ondorio latzak ekarriko zituen.
1026.eko agiri baten, non Antso Nagusiak San Juan de la Peñako Monastegiari Lecheringo (Huescako Pirinioak, Aragoi) hobaria ematen zion, honakoa adierazten da:
«regnante me rege Sancio in Aragona et in Paliares, in Pampilona, in Alaba et in Castella»
«Ni, Antso, Aragoin, Pallarsen (Lleidako probintziako mendebaldean dauden lurraldeak, Arango bailaratik hegoalderantz, non, garai honetan, artean, euskaraz hitz egiten jarraitzen zen), Iruñean, Araban eta Gaztelan (artean, nafarrek okupatu gabe egon arren, gaztelar lurraldean Antsoren nahia betetzen zen) erreinatzen nagoelarik»
1032.ean Antso Gilen, Gaskoniako kondea, hil egiten da ondorengorik gabe, honela, Gaskoniako gobernua, bere ilobari, Antso Nagusiari, egokituko zitzaion.
Iruñea-Naiarako erregeak gaztelar konde-familiarekin zuen ahaidetasunak, lurralde hartan esku hartzeko aukera eman zion, nobleen eta Leongo erregearen esku sartzearen aurka bere koinatuaren (Gartzea konde-haurra) aginpideari sostengua emanez. Leongo erregearekin zuen harremana baketzeko, eta Gaztelan oztoporik gabe eragiteko, Antsok, bere arreba, Urraka, Leongo erregearekin ezkondu zuen. Gartzea kondea Leonera egindako bidaia batean erahil zutenean (1029), Antsok Gaztela okupatu zuen, bere emaztearen ondorengo-eskubideak alegatuz, nahiz eta konderri hori gobernatzeko, bera baino eskubide gehiago zuten gizon-oinordekoak existitu. Honek, Gaztelaren anexioa ere nahi zuen Leongo erregearekin gerra piztu zuen. Gerraren zoriak Iruñea-Naiarakoari lagundu zion, Leon, Zamora eta Astorga okupatuz (1034).
Leongo hiria "de facto" iruindar koroara anexionatzean (1034. urtea) bertako hiriko erregeek zuten Imperator ("Enperadore") titulua hartu zuen. Une honetakoak dira iberiar penintsulako kristau erresuma baten egindako lehen txanponak.
Antso Nagusia kristau erresumentzat erreferente bat bihurtu zen eta, zehazki, geroagoko gaztelar monarkiarentzat, zeinak errege hau Rex Hispanicus (hispaniar erregea) bezala definitu zuen. Monarkia honek nafar erregearen testigua hartu nahi izan zuen, bere zetroaren azpian, penintsulako kristau erresumen batasuna berpizteko. Hala gertatuko zen, mende batzuk geroago, XVI. mendean hain zuzen, Espainiako Erresumaren sorrerarekin, gaztelar espantsionismoaren adierazpen maximoa.
Erantsitako irudia: europar mendebaldea 1034.ean, Antso Nagusiaren erregetzaren goren unean.
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A partir del año 1004, bajo el reinado de Antso Gartzeitz III.a Nagusia (áncho gartséits irúgarrená nagúsi-á; Sancho Garcés III el Mayor), el Reino de Pamplona-Nájera culminará el proceso de compactación de los territorios de habla vasca. Unos territorios que desde el declive del Ducado de Vasconia habían quedado políticamente inconexos.
Las bases de este proceso de compactación comenzaron a cimentarse ya en el siglo X, en el que, por ejemplo, los caudillos de la actual Euskadi, Castilla y Gascuña estaban emparentados directamente con la familia real pamplonesa. Si bien el ámbito inicial de Sancho el Mayor fueron las zonas de habla vasca de la época (desde parte de Cantabria hasta el extremo noroeste de Cataluña, incluyendo el noreste de Castilla, La Rioja y mitad sur de Gascuña), aprovechándose de la caída del Califato de Córdoba y surgimiento de los reinos de taifas, reafirmó su autoridad sobre todos los reinos cristianos peninsulares.
El Reino de Pamplona-Nájera, en su máxima expansión, en el año 1034, se extendía desde Galicia, por toda la zona pirenaica hasta parte de Cataluña (Pallars); al norte englobaba Gascuña y el Condado de Barcelona le rendía vasallaje. Consiguiéndose de esta manera, la unidad política de toda la población de habla vasca dentro del Reino de Pamplona-Nájera (exceptuando las minorías vascoparlantes que habitaban al sur, en los territorios de la Ribera del Ebro, gobernados por los musulmanes) y acogiendo dentro de su seno, a los todavía condados de Castilla y Aragón, donde, en aquella época, gran parte de sus pobladores eran vascoparlantes.
Sancho Garcés III el Mayor consiguió que el Reino de Pamplona-Nájera fuese considerado como uno de los reinos más importantes de Europa. En las crónicas europeas de la época fue denominado como rey de la Wasconum Gens, Wasconum Nationem (tribu vascona, pueblo vascón) o en las crónicas árabes de los omeyas como Señor de los Vascones (el historiador omeya Ibn Haiyan lo define como:"Sancho, hijo de García, Señor de los Vascones"), ya que si bien el reino estaba habitado por hablantes de los romances astur-leonés, castellano, aragonés y gascón, el nucleo humano sobre el que se sustentaba el Reino de Pamplona era mayoritariamente de origen vasco. También fue denominado por el abad Oliba de Ripoll como Rex Ibericus (Rey Ibérico. Dado que en aquella época, erróneamente, se consideraba a los vascos descendientes directos de los íberos).
Fue un monarca que se abrió a Europa y a la modernidad, después de siglos de aislamiento peninsular, y permitió la irrupción en la península de la orden renovadora de Cluny. En sus expansiones y relaciones políticas siempre tendió más hacia Europa y en política doméstica, hacia las zonas vascoparlantes como Gascuña, la Navarra marítima (actual Euskadi), Castilla, Aragón y extremo noroeste de Cataluña.
Sancho el Mayor fue el gran impulsor de la capital del reino, Nájera. Le otorgó un fuero que sirvió de modelo posteriormente para el sistema foral de las regiones vascas y también de los de Castilla y Aragón. Unos fueros basados en las tradiciones y leyes vasconas, que se alejaban de la legislación visigoda de origen germánico. También fomentó y unificó el Camino de Santiago haciéndolo pasar por Nájera.
Se casó con Munia, la hija del conde de Castilla en 1010, lo cual facilitó un acuerdo favorable sobre las fronteras navarro-castellanas (1016).
Por lo que respecta a la frontera cristiana pirenaica, precisó la recuperación de los condados de Aragón y Sobrarbe, practicamente perdidos a causa de las incursiones de Almanzor (999) y Abd al-Malik (1006), así como el restablecimiento de la legitimidad dinástica en el condado de Ribagorza.
Entre los años 1016 -1018 reconquistó Aragón y Sobrarbe y amplió sus dominios con la conquista de la ribera islamizada del Cinca con capitalidad en Boltaña, con parte del valle de Ayerbe y con el valle de Nocito. Aunque posiblemente liberó los valles de Ésera y de Isábena, afectados también en 1006 por Abd al-Malik.
El condado de Ribagorza no se incorporó de derecho al reino pamplonés hasta 1025, cuando la condesa Tota, en grave crisis dinástica y política, agravada por las apetencias territoriales del conde Ramón III de Pallars, renunció a sus derechos a favor de su sobrina la reina Munia, esposa de Sancho III.
De esta forma, el rey de Pamplona-Nájera, anexionó a su reino los condados de Sobrarbe y Ribagorza, alegando derechos dinásticos para intervenir en sus conflictos internos contra las pretensiones del conde de Barcelona. Sometió también a este último a vasallaje, a cambio de la ayuda prestada en el conflicto contra su propia madre (hacia 1023).
Inició la revitalización del asolado condado aragonés con la restauración del monacato, tradicional institución religiosa y de poder económico. En el aspecto político-militar, institucionalizó el «seniorado» -tenencia delegada de castillos- en Aragón y Sobrarbe, y fortificó la frontera meridional desde Uncastillo en el extremo occidental hasta Perarrua en el oriental, frente a las plazas musulmanas de Ejea, Ayerbe, Bolea, Huesca, Alquézar, Nabal, Barbastro, Graus y Benabarre.
En el año 1023 el apoyo al conde de Gascuña, en su lucha contra el Condado de Toulouse, le proporcionó al rey de Pamplona-Nájera la potestad de organizar las tierras fronterizas al otro lado de los Pirineos, así como el vasallaje de Gascuña. De esta forma organiza las tierras de Labort, Arberoa (Arbéroue), Garazi (Cize), Ortzaize (Ossès) y Baigorri en el Vizcondado de Labort, con centro en la ciudad de Baiona. Otorga este vizcondado a su primo Otsoa Antso (Lope Sancho). Labort, en aquella época, abarcó la actual región de Lapurdi, y la mitad sudoccidental de la Baja Navarra (exceptuando los señoríos de Amikuze-Oztibarre [Mixe-Ostabarret] y Agaramont [Gramont] ). Estos actos que se inscriben dentro del sistema feudal, traerán consecuencias muy pesadas para la unidad política de los vascos.
En el documento de 1026 en que Sancho el Mayor concede al Monasterio de San Juan de la Peña la estiva de Lecherin (Pirineos oscenses, Aragón) se indica lo siguiente:
«regnante me rege Sancio in Aragona et in Paliares, in Pampilona, in Alaba et in Castella»
«Reinante, yo, rey Sancho, en Aragón y en Pallars (zona occidental de la provincia de Lérida [Cataluña], al sur del Valle de Arán, en la que en esta época, todavía, se hablaba euskara), en Pamplona, en Álava y en Castilla (aunque todavía no la había ocupado militarmente, ejercía ya su influencia sobre territorio castellano)»
En 1032 Sancho Guillermo, conde de Gascuña, fallece sin descendencia, con lo que el gobierno de Gascuña pasa a manos de su sobrino, Sancho el Mayor.
El parentesco del rey de Pamplona-Nájera con la familia condal castellana, le permitió igualmente intervenir en aquel territorio, apoyando la autoridad de su cuñado (el conde infante García) frente a los nobles y a la intromisión del rey de León. Sancho casó a su hermana Urraka con el rey leonés para pacificar las relaciones con él y poder así ejercer libremente su influencia sobre Castilla. Al morir asesinado el conde García durante un viaje a León (1029), Sancho ocupó Castilla alegando los derechos sucesorios de su mujer, a pesar de que existían herederos masculinos con más derechos para regir aquel condado. Esto hizo estallar la guerra con el rey de León, que también ambicionaba la anexión de Castilla. La suerte de la guerra entre los dos reyes favoreció al de Pamplona-Nájera, que ocupó León, Zamora y Astorga (1034).
Al anexionar de facto la ciudad de León a la corona pamplonesa (año 1034) tomó el título de Imperator (Emperador) propio de los reyes de esta ciudad. A este momento corresponden las primeras monedas acuñadas en un reino cristiano de la península ibérica.
Sancho el Mayor fue un referente para los reinos cristianos, y en concreto, para la posterior monarquía castellana, que definió a este rey como Rex Hispanicus (rey hispánico), una monarquía que quiso recoger el testigo de este rey y reeditar la unidad de los reinos cristianos peninsulares bajo su cetro, como así ocurrirá, siglos después, con el nacimiento del Reino de España en el siglo XVI, máxima expresión del expansionismo castellano.
Imagen anexa: el occidente europeo en el año 1034, en el apogeo del reinado de Sancho el Mayor de Pamplona-Nájera.
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Antso Nagusia Iruñea-Naiarakoaren erregetza.
Antso Gartzeitz III.a Nagusiaren agintepean, Iruñea-Naiarako Erresumak, Euskal Herriko Dukerriaren gainbeheratik, politikoki loturarik gabe geratu ziren lurralde euskaldunen bateratzea burutuko zuen.
Bateratze-prozesu honen oinarria X. mendean sendotzen joan zen, non, adibidez, egungo Euskadi, Gaztela eta Gaskoniako buruzagiak, Iruindar erret familiarekin zuzenki ahaidetuak zeuden. Antso Nagusiaren hasierako eremua garai haietan euskal hiztun ziren lurraldeak izan arren (Kantabriako alde batetik Pallars-eko lurralde kataluniarraraino, Gaztelako ipar-ekialdea, Errioxa eta Gaskoniako hego-erdia eremu honen barnean zeudelarik), Kordobako Kaliferriaren erorketaz geroztik sorturiko taifa-erresumen ahultasunaz baliatuz, penintsulako kristau erresuma guztietan nafar aginpidea irmotu zuen.
Iruñea-Naiarako erresuma, bere hedadura handienean, 1034.ean, Galiziatik Piriniar gunean zehar Kataluniako zati baterantz (Pallars) zabaltzen zen; iparralderantz, Gaskonia bere barne zegoen eta, ekialderantz, Bartzelonako Konderria nafar basailua zen. Era honetan, Iruñea-Naiarako Erresumaren barnean, euskaldun guztien batasun politikoa lortu zen -hegoalderantz, Ebroko erriberako lurraldeetan bizi ziren euskaldun gutxiengoak ezik- eta bere menpean, artean, konderriak ziren Gaztela eta Aragoi zeuden, zeintzuetan, garai haietan, bere biztanleriaren zati haundi bat euskal hiztuna izaten jarraitzen zuen.
Antso Gartzeitz III.a Nagusiak Iruñea-Naiarako Erresuma Europako erresumen artean garrantzitsuenetarikotzat hartzea lortu zuen. Garaiko europar kroniketan Wasconum Gens, Wasconum Nationem-go erregea bezala ("euskal tribuko erregea", "euskal populuko erregea") edo omeiatarren arabiar kroniketan Euskaldunen Jauna bezala izendatua izan zelarik (Ibn Hayan historialari omeiatarrak "Antso, Gartzearen semea, Euskaldunen Jauna" bezala definitu zuen). Kontuan izan behar dugu, nahiz eta iruindar erresumaren barnean asturleondar, gaztelar, aragoiar eta gaskoi erromantzeetako hiztunak egon, erresumako gizartearen mamia euskaldunez osatua zegoela. Ripoll-eko Oliba abadeak ere Rex Ibericus bezala izendatu zuen ("Errege Iberiarra", garai haietan, okerki, euskaldunak iberiarren ondorengotzat hartzen baitziren).
Monarka honek, penintsula mendez isolatuta egon eta gero, Europara eta modernitatera ireki zuen, Cluny-ko orden berriztatzaileari penintsulara sartzeko bidea irekiz. Bere zabalkuntzetan, eta harreman politikoetan, joera gehiago izan zuen Europarantz eta, etxeko kontuetan, euskal hiztun ziren lurraldeetarantz, hots, Gaskonia, Itsasaldeko Nafarroa (egungo Euskadi), Gaztela, Aragoi eta ipar-mendebaldeko Kataluniarantz.
Antso Nagusia erresumako hiriburuaren, hau da, Naiararen bultzatzaile handiena izan zen. Hiri honi eman zizkion foruak, gerora, euskal herrialdeek, eta baita Gaztelak eta Aragoik ere, izango zituzten foru-sistemen eredurako balio izan zuten. Foru hauek usadio eta lege euskaldunetan oinarriturik zeuden, beraz, germaniar jatorriko legedi bisigodoetik aldenduz. Errege honek ere Done Jakue bidea bateratu eta sustatu zuen Naiaratik igaroaraziz.
Muniarekin, Gaztelako kondearen alabarekin, ezkondu zen 1010.ean, honek nafar-gaztelar mugak ezartzeko akordio onuragarri batera heltzeko lagundu zion (1016).
Piriniar kristau mugari dagokionez, Aragoi eta Sobrarbeko konderriak berreskuratu beharra izan zuen, ia galdurik zeudenak Almanzor (999) eta Abd al-Malik-en (1006) erasoaldiez geroztik, orobat, Erribagortzako konderrian legitimitate dinastikoa berrezarri.
1016. eta 1018. urteen bitartean Aragoi eta Sobrarbe konkistatu zituen, eta bere agindupeko lurrak islamiarturiko Zinkako erriberarekin (Boltaña hiriburu zuela), Aierbeko haranaren alde batekin eta Nozitoko bailararekin zabaldu zituen. Badirudi, baita, 1006.ean ere, Abd al-Malik-en erasoaldiak pairatu zituzten Esera eta Isabenako haranak askatu zituela.
Erribagortzako Konderria, ez zen legez iruindar erresumaren barnean egon 1025.era arte. Urte honetan Tota kondesa krisialdi dinastiko eta politiko larrian zegoen, krisialdi hau gehiago larrituz Pallars-eko Erramun III.ak, bere lurraldeak zabaltzeko asmotan, Erribagortza berea egitea nahi izan zuenean. Larrialdi honetatik irteteko Tota kondesak bere eskubideei uko egin eta bere iloba, Munia erreginari, hots, Antso III.aren emazteari, bere lurraldeen agintea eman zion; era honetan, lurralde hauek iruindar koroara igaroz.
Honela, Iruñea-Naiarako erregeak, Sobrarbe eta Erribagortzako konderriak anexionatu zituen, dinastia-eskubideak alegatuz, Bartzelonako kondearen asmoen aurka, konderri hauen barne-gatazketan parte hartzeko. Bartzelonako kondea ere Antso Nagusiaren basailu bihurtuko zen, bere amaren aurkako gatazkan, nafar erregeak eman zion laguntzaren truke (1023. urte inguruan).
Monacato-a (botere ekonomikodun erlijio erakunde tradizionala) berrezarriz suntsitutako aragoiar konderriaren indartzeari hasiera eman zion. Politika eta gerra alorrean, Aragoi eta Sobrarben «seniorado»-a (bere ordezkoak gazteluen jabe jartzea) instituzionalizatu zuen; eta Ejea, Aierbe, Bolea, Oska, Alkezar, Nabal, Barbastro, Graus etaBenabarriko gotorleku musulmanen aurrean, hegoaldeko muga Uncastillotik -mendebaldeko muturrean- Perarruaraino -ekialdeko muturrean- gotortu zuen.
1023.ean, Gaskoniako kondeari Toulouse-eko Konderriaren aurka emandako laguntzak, Iruñea-Naiarako erregeari Gaskoniako basailutza, halaber, Piriniotik bestaldera zeuden lurraldeak antolatzeko ahalmena eman zion. Era honetan, Lapurdi, Arberoa, Garazi, Ortzaize eta Baigorriko lurraldeak batu zituen, Baiona hiriburu bezala zuen Lapurdiko Bizkonderria sortuz. Bizkonderri hau bere lehengusuri, Otsoa Antsori, xedatu zion. Lapurdi, garai haietan, gaur egungo Lapurdiko herrialdeaz eta Nafarroa Behereako hego-mendebaldeko erdialdeaz osatuta zegoen (Amikuze-Oztibarre eta Agaramonteko jaurerriak ezik). Sistema feudalaren barnean eman ohi ziren ekintzok, euskaldunon batasun politikorako sekulako ondorio latzak ekarriko zituen.
1026.eko agiri baten, non Antso Nagusiak San Juan de la Peñako Monastegiari Lecheringo (Huescako Pirinioak, Aragoi) hobaria ematen zion, honakoa adierazten da:
«regnante me rege Sancio in Aragona et in Paliares, in Pampilona, in Alaba et in Castella»
«Ni, Antso, Aragoin, Pallarsen (Lleidako probintziako mendebaldean dauden lurraldeak, Arango bailaratik hegoalderantz, non, garai honetan, artean, euskaraz hitz egiten jarraitzen zen), Iruñean, Araban eta Gaztelan (artean, nafarrek okupatu gabe egon arren, gaztelar lurraldean Antsoren nahia betetzen zen) erreinatzen nagoelarik»
1032.ean Antso Gilen, Gaskoniako kondea, hil egiten da ondorengorik gabe, honela, Gaskoniako gobernua, bere ilobari, Antso Nagusiari, egokituko zitzaion.
Iruñea-Naiarako erregeak gaztelar konde-familiarekin zuen ahaidetasunak, lurralde hartan esku hartzeko aukera eman zion, nobleen eta Leongo erregearen esku sartzearen aurka bere koinatuaren (Gartzea konde-haurra) aginpideari sostengua emanez. Leongo erregearekin zuen harremana baketzeko, eta Gaztelan oztoporik gabe eragiteko, Antsok, bere arreba, Urraka, Leongo erregearekin ezkondu zuen. Gartzea kondea Leonera egindako bidaia batean erahil zutenean (1029), Antsok Gaztela okupatu zuen, bere emaztearen ondorengo-eskubideak alegatuz, nahiz eta konderri hori gobernatzeko, bera baino eskubide gehiago zuten gizon-oinordekoak existitu. Honek, Gaztelaren anexioa ere nahi zuen Leongo erregearekin gerra piztu zuen. Gerraren zoriak Iruñea-Naiarakoari lagundu zion, Leon, Zamora eta Astorga okupatuz (1034).
Leongo hiria "de facto" iruindar koroara anexionatzean (1034. urtea) bertako hiriko erregeek zuten Imperator ("Enperadore") titulua hartu zuen. Une honetakoak dira iberiar penintsulako kristau erresuma baten egindako lehen txanponak.
Antso Nagusia kristau erresumentzat erreferente bat bihurtu zen eta, zehazki, geroagoko gaztelar monarkiarentzat, zeinak errege hau Rex Hispanicus (hispaniar erregea) bezala definitu zuen. Monarkia honek nafar erregearen testigua hartu nahi izan zuen, bere zetroaren azpian, penintsulako kristau erresumen batasuna berpizteko. Hala gertatuko zen, mende batzuk geroago, XVI. mendean hain zuzen, Espainiako Erresumaren sorrerarekin, gaztelar espantsionismoaren adierazpen maximoa.
Erantsitako irudia: europar mendebaldea 1034.ean, Antso Nagusiaren erregetzaren goren unean.
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